dimecres, 26 d’octubre del 2011

Specialized i Salomon - Campanyes de MÀRQUETING

Un bon projecte de màrqueting avui en dia és clau per a qualsevol empresa. Tota empresa que vulgui llançar un producte o que vulgui consolidar-se com a referent dins un mercat li convé un elaborat projecte de difusió, i ja no estem parlant tan sols de procurar que els  treballadors de la marca ofereixin un tracte concret o que el seu material (catàlegs, pàgines Web i el diferent material promocional) segueixin una mateixa línia conceptual i de disseny.  En el món del ciclisme un referent en aquest sentit són la gent d'Specialized. La campanya que porta mantenint fa uns anys aquesta marca -i no entro en valoracions de qualitat dels seus productes- és digne d'admirar. 

Com tota empresa que ven productes per al consum, Specialized el què vol és no tenir competència en el seu respectiu mercat. Un objectiu perfectament lícit per altra banda. El lema: I am Specialized, esdevé la plasmació del propi objectiu estràtègic de la marca: aconseguir que el màxim de clients vulguin pertànyer al cercle d'usuaris dels seus productes. Tenim el QUI (la marca), el QUÈ (els productes), veurem el COM i cal veure el PER QUÈ, per què hem de dir I am Specialized, què ens ofereixen diferent a un altra marca?

Molt em direu que Specialized, pel què fa a les bicis, de fet ofereix el que altres marques també ofereixen per la seva banda: tecnologia, qualitat, garanties de per vida, atenció al client, etc. d'acord, però és que el tema no és el que ofereix ella que no ofereixen els altres, sinó com ho ofereixen, les formes. Això és la clau, les formes. I personalment si bé d'altres marques també han adoptat o comencen a adoptar estratègies contundents de màrqueting, Specialized va un pas per davant. És innegable que el seguit d'audiovisuals promocionals de la marca, que podem trobar a You tube esdevenen un clar element de promoció de la pròpia marca i en donen una imatge de maduresa i prestigi. L'objectiu estratègic és la venta, però objectius operacionals com poden ser la consolidació i posicionament de la marca en el mercat del ciclisme o la professionalitat de la marca, s'aconsegueix òbviament amb bons productes i un bon servei d'atenció al client però també amb difusió d'aquest tipus.

Entrevistes a tècnics de la marca, justificació, disseny i proves de material, gran nombre d'esportistes de renom guanyant campionats amb els seus productes, etc. Tot el que la marca ofereixi al potencial client per mitjà de vídeos, concept stores, presentacions, etc. representa apropament, "transparència" i això sempre és positiu. Per contra, manca d'informació, difícil accés sempre jugarà en contra del posicionament en el mercat. Bandejar Specialized simplement pel preu és desconèixer el mercat. Estem parlant de tecnologia, ISOs de qualitat, experiència a molts nivells,  etc. Cal reconèixer que en les bicis passa com els cotxes, la qualitat ha pujat força en general, i destacar costa més però precisament aquí és on rau l'evolució i consolidació correcte d'una marca.

Ostres ja semblo d'Specialized! Res més lluny de la realitat, és que m'agrada el tema i cada cop que veig un audiovisual ben treballat realitzat per una marca és digne de menció.

En el món del running, des de fa menys temps tenim la marca Salomon, que amb els seus audiovisuals Kilian's Quest sobre en Kilian Jornet i els productes Salomon, juguen un paper similar, si bé estem parlant d'un altre mercat, amb menys productes. El sentit és el mateix que Specialized, si bé en el cas de Salomon, estem parlant d'una empresa amb un capital més limitat i tenen la gran sort de tenir a en Kilian com estandàrd. En els seus audiovisuals hi ha una gran cura de la filmació i el muntatge, per regla general juguen més amb l'element natura, silenci, el fet de córrer, sensacions del corredor, etc. fins i tot no "emborratxen" l'espectador amb la marca Salomon arreu, són més discrets, més íntims, en certs moments introspectius, i això et permet apropar-te a l'esportista, sentir-te identificat. En el cas d'Specialized l'enfocament és diferent, la marca és omnipresent i el centre d'atenció en tot moment